Forleden var jeg på jagt efter et nyt sofabord med min søn.
Vi drønede rundt fra møbelbutik til møbelbutik.
Uden at nævne navne om, hvilken butik vi var i , faldt vi for et smart sofabord, som vi kunne se, var til at få i mange varianter. Min søn ville gerne have en hvid bordplade og sorte ben. Vi spurgte derfor ekspedienten om netop disse farvekombinationer i den ønskede størrelse. Han greb – glad og fro - straks tastaturet.
"Jo , jo, det fandtes da i mange farver!"
Tavshed .. Øhh.. han kunne ikke lige se, om det fandtes sådan.
Ekspedienten sagde så: ”Prøv at se på vores hjemmeside, der er det tit nemmere at finde”.
Jeg kiggede ekspedienten over skuldrene og kunne se, at al varedata og varebeskrivelser var skrevet i almindelig brødtekst / prosa form:
- Hvert bord var beskrevet på hver sin måde.
a la ” sort bord med benene drejet i bøg” firkantet bord med plade i rustikt look”
Jamen, det kan da kun sætte grå hår i den stakkels ekspedient.
Ryd op, standardiser varedata/ beskrivelser - og gør varerne søgbare
Hvor nemt havde det ikke været, hvis alle egenskaber var i hver sin kolonne med en fast standard for begreb/enhed.
- Tænk hvor meget nemmere det ville være at sortere og søge
- Tænk, hvis vi havde fået svar på vores ønske
- Tænk, hvis min søn kunne købe det ønskede bord
Vi gik forgæves!
I stedet gik vi i IKEA (der kan de det der med varenumre, logistik og placeringer)!