Kontekstbaseret information

Forleden var jeg på jagt efter et nyt sofabord med min søn.

Vi drønede rundt fra møbelbutik til møbelbutik.

Uden at nævne navne om, hvilken butik vi var i , faldt vi for et smart sofabord, som vi kunne se, var til at få i mange varianter. Min søn ville gerne have en hvid bordplade og sorte ben. Vi spurgte derfor ekspedienten om netop disse farvekombinationer i den ønskede størrelse. Han greb – glad og fro - straks tastaturet.

"Jo , jo, det fandtes da i mange farver!"

Tavshed .. Øhh.. han kunne ikke lige se, om det fandtes sådan.

Ekspedienten sagde så: ”Prøv at se på vores hjemmeside, der er det tit nemmere at finde”.

Jeg kiggede ekspedienten over skuldrene og kunne se, at al varedata og varebeskrivelser var skrevet i almindelig brødtekst / prosa form:

  • Hvert bord var beskrevet på hver sin måde.
    a la ” sort bord med benene drejet i bøg” firkantet bord med plade i rustikt look”

Jamen, det kan da kun sætte grå hår i den stakkels ekspedient.

Ryd op, standardiser varedata/ beskrivelser - og gør varerne søgbare

Hvor nemt havde det ikke været, hvis alle egenskaber var i hver sin kolonne med en fast standard for begreb/enhed.

  • Tænk hvor meget nemmere det ville være at sortere og søge
  • Tænk, hvis vi havde fået svar på vores ønske
  • Tænk, hvis min søn kunne købe det ønskede bord

Vi gik forgæves!

I stedet gik vi i IKEA (der kan de det der med varenumre, logistik og placeringer)!

 

 

­